Bapao, Bruggen en Boathouse... Zhiben - Pakelan - Reisverslag uit Zhiben, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu Bapao, Bruggen en Boathouse... Zhiben - Pakelan - Reisverslag uit Zhiben, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu

Bapao, Bruggen en Boathouse... Zhiben - Pakelan

Door: Marco

22 Oktober 2014 | Taiwan, Zhiben

Solly, solly......jullie hebben een dagje moeten missen...
We hebben in een soort van bed & breakfast geslapen in the middle of nowhere en......ja, inderdaad....no wi-fi.
Dus het goede nieuws is dat jullie er vandaag dus 2 krijgen...jeuh!!

Vanuit het Dong Tair Spa Hotel in Zhiben zijn we weer verder noordwaertsch getrokken langs de kustweg (ja, met een "s" ertussen..) met geweldige uitzichten onderweg.
We zijn nog even gestopt bij een pitatoresk (of was het idelylisch) vissershaventje met een hoop vers gevangen vis. Helaas was er verder niet zo heel veel te doen en hadden we een strak schema dus moesten we snel weer door...
Snel weer verder in de auto met de airco op standje vries want buiten is het 31 graden..... Jajaja...ik wrijf het er nog een keertje in , ik weet dat jullie weggewaaid en weggespoeld zijn...;-)

Onderweg gestopt bij de Xiaoyeliu Area (spreek uit: Sjauwjeljoe), een kustgebied met aparte rotsformaties op het strand. We hebben even lekker geklauterd en geklommen tot bij het water, dat alles in de brandende zon.
Na nog een lekker ijsje (rozenblaadjes- en green mangosmaak) hebben we de weg weer vervolgd onderweg hevig genietend van het weer, de uitzichten en de af en toe gekke taiwanezen.

En toen......was het lunchtijd! Henry wist nog wel een leuk tentje onderweg waar ze de lekkerste bapao van Taiwan en omstreken maakten.
Iedereen was een beetje argwanend en bestelde een bapao...Ik had er eentje met pork (varkensvlees) maar er waren en ook met cabage (kool),
spring onions (lenteuitjes), red bean paste (rode bonen pasta) en nog een paar smaken. Maar na de eerste happen klaarden de gezichten al op en het gevolg was dat iedereen nog een paar bapaotjes ging bestellen.
Bleek dat de eigenaar al een aantal prijzen had gewonnen met zijn broodjes en dat zelfs bedrijven uit Tapei (zo'n 350 km verderop) bij hem online bapao's bestelden.....en hij leverde ze dan tegen 200 NT$ verzendkosten, iets meer dan 5 euri....
De broodjes zelf kostten ook een drol, we hebben ons met zijn 5-en samen, 10 broodjes helemaal klemgevreten voor omgerekend 3,75 euri.
Ik heb ook nog even met een taiwanese fietscollega staan praten (met tolk Henry) over zijn fietske, een prachtige Giant van Taiwanese makelij.

Eerstvolgende stop: Water Running Upwards, een klein beekje waar het water omhoog stroomt....omhoog?....ja omhoog...
Tenminste zo lijkt het....door de ligging van de weg en de rest van de omgeving krijg je een vorm van zinsbegoogeling en lijkt het net alsof het water omhoog stroomt...heel mooi om te zien!

Snel door naar het hoogtepunt van de dag, de Eight Arches Bridge, de brug met acht bogen.
Deze brug verbind het vaste land met Sansiantai, een eilandje voor de kust in de Pacific.
Het is een prachtige brug zoals jullie op de foto's kunnen zien, en het eilandje is woest en ruig met rotsen waar de pacific met grote kracht tegen beukt....we zijn met z'n zessen naar het eiland gewandeld en meerder malen hebben we met z'n allen zwijgend staan kijken naar het natuurschoon. Het weer zat ook mee, de zon scheen maar over de bergen kwamen er dreigende wolken aan, heel indrukwekkend....
Bij de wandeling terug heb ik de mooiste foto tot nu toe kunnen maken...
Een late middagzon, half verscholen achter de wolken, een verlaten, licht stijgend houten looppad met bovenaan mijn kereltje wandelend met zijn vriendinnetje hier, Maxime....

Ik had hier best willen blijven wonen, maar helaas...we moesten weer verder. Eerst even boodschappen scoren voor de BBQ, en dan door naar het Boathouse, een eenvoudig hotelletje waar we de nacht door gingen brengen. Nicole en ik hadden een een kamer boven, oma en de kinderen een kamer in het bijgebouwtje.
Uiteindelijk hebben we met z'n allen boven geslapen, het kamertje van oma en de kids was heel aftands en spartaans ingericht en er liepen meer beestjes rond dan in de Taipei Zoo.
Snel even opgefrist en daarna lekker BBQ , met live muziek van de eigenaar die, zichzelf begeleidend op gitaar, mooie chinese liedjes ten gehore bracht....Ik heb er wederom geen ene reet van verstaan maar waarschijnlijk hadden ze een hoog "Ik Hou Van Jou En Ik Blijf Je Trouw"-gehalte....

We zijn vroeg naar bed gegaan, om half 6 moesten we er weer uit op de zonsopkomst op het strand te bekijken....

Wordt vervolgd....

Speciaal voor Marion heb ik de foto met de badmuts nog toegevoegd! ;-)
Dat ging de vorige keer mis...

PS: De wifi is nog steeds ruk!
Het is nu 01.00u hier,ik ben gesloopt
Ik heb er 3 uur over gedaan om dit online te krijgen...verslagje van vandaag krijgen jullie morgen in de loop van de ochtend..

Stay Tuned!

• 22 Oktober 2014 - 20:45

Opa En Oma:

Uit het verslag van Mika hadden we al begrepen dat er geen wifi was, dus waren we al voorbereid op...geen verhaal! Jullie houden het weer in Nederland ook in de gaten begrijp ik? Eerste herfststorm hier. En de temperatuur is flink naar beneden geduikeld. In het weekend nog tot 24 graden, nu 14.
    Hoe dan ook jullie hebben prachtig weer en genieten daar volop van en van het prachtige land.
    We gunnen het jullie van harte.

• 22 Oktober 2014 - 22:06

Siska:

Ik miste idd je verslagje al :-)
    Het wordt straks weer afkicken als jullie weer thuis zijn maar gelukkig kunnen we nog een tijdje uit zien naar jullie mooie verhalen !!!

• 22 Oktober 2014 - 22:27

Henny :

Wat een mooi verslag weer .....superrrr
    Mooie foto's ..ennn ja ..ook van jou Marco met je badmuts

• 23 Oktober 2014 - 06:32

Marnie:

Ik zeg facebookwaardig die badmuts :-)