Heftig.....: Taichung - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu Heftig.....: Taichung - Reisverslag uit Taichung, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu

Heftig.....: Taichung

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg

29 Oktober 2014 | Taiwan, Taichung

Pffff.....wat een dag.
Wel een hele mooie, waardevolle dag...maar emotioneel best heftig.
Vandaag zijn we om 07.45u door Henry opgehaald om naar Taichung te rijden voor een ontmoeting met de "birthmothers", de biologische moeders van onze kids.
Wij hadden dit een tijdje geleden al aangevraagd maar het blijft altijd de vraag of de biologische moeders dat ook willen natuurlijk.
Mika's moeder had al aangegeven dat ze graag een ontmoeting wilde en aan het begin van onze reis kregen we bericht dat Siri's moeder ook wel een ontmoeting wilde.
Ze wonen en werken nu allebei in Taichung of omgeving dus dat was de makkelijkste plaats om af te spreken.
Van Taipei naar Taichung is nog ongeveer een uurtje of 2 rijden dus zo gezegd, zo gedaan....

Om half elf zou de eerste ontmoeting zijn met Siri's biologische moeder in het opvanghuis waar ze 2 maanden heeft gewoond toen ze zwanger was van Siri. We waren ruim op tijd en werden opgevangen door Grace, de maatschappelijk werkster van het Jonah House in Taipei, het tehuis waar Siri en Mika de eerste paar maanden van hun leven hebben doorgebracht.
Zij waren ook naar Taichung gekomen om de ontmoetingen te begeleiden en om voor tolk te spelen.
Wij werden boven alvast in de gespreksruimte gezet en Grace wachtte beneden Siri's moeder op.
Na een kwartiertje kwamen ze naar boven en zagen we haar biologische moeder voor het eerst. Ik had haar 5 jaar geleden al gezien en gesproken toen ik in Taiwan was om Siri op te halen.
Het was een emotioneel weerzien.... Ze herkende me nog van 5 jaar geleden. Ik herkende haar ook nog, al had ze deze keer haar bril niet op en droeg ze nu makeup.
Siri ging meteen bij haar op schoot zitten en toen was meteen ook de gelijkenis te zien....dezelfde ogen, dezelfde mond en dezelfde wangen.
Tzu-Yu, zo heet ze, vond de gelijkenis ook treffend al had zij op die leeftijd niet zoveel haar als Siri.....en wij vonden al dat Siri zo weinig haar heeft.
Maar nu had ze mooi dik lang zwart haar, dus dat gaat bij Siri ook nog goed komen! ;-)
Het blijkt dat Siri nog een ouder broertje heeft van 8 jaar, die was er helaas niet bij maar Tsu-Yu had een fotoboekje meegenomen voor Siri met daarin de foto's van haar oudere broertje hier in Taiwan.
Verder had ze nog wat presentjes mee genomen voor Siri, en natuurlijk hadden wij wat presentjes voor haar meegenomen. We hebben een boel vragen kunnen stellen, en zij natuurlijk aan ons.
Siri had ook wat vragen voor haar, zoals wat is je lievelingskleur en hou je van jurken?
Het is een beetje een verlegen dame, die vroeger net zo druk bleek te zijn geweest als Siri....dus ook dat gaat nog goedkomen waarschijnlijk..:-)

's Middags hebben we in een door Henry uitgekozen zaakje lekker dumplings gegeten, werderom onder het motto "veel voor weinig".

's Middags was het Mika's beurt om zijn biologische moeder, Hsu-Li te ontmoeten.
Na een wandelingetje in het plaatselijke park werden we door Grace opgehaald en meegenomen naar de ontmoetingsplaats.
En daar binnen zat ze, ik had haar ook nog nooit ontmoet want voor Mika zijn we nooit af moeten reizen naar Taiwan. Mika is opgehaald door een medewerker van Meiling en op Schiphol aan ons toevertrouwd.
Ik herkende haar wel van de foto en zij herkende mij ook nog van de foto's. Ze was het tegenovergestelde van Siri's moeder; Mika's moeder is heel open en zegt alles recht voor z'n raap.
Er werd bij de begroeting een hoop gekwetterd en gegiecheld, en de de tolk wist me meteen te vertellen dat Hsu-Li mij nog steeds zo "handsome" vond als op de foto's dik 10 jaar geleden.....kan me niet voorstellen. ;-)
Toen we destijds bericht kregen van Mika werd er vanuit Taiwan ook al speciaal vermeld dat Hsu-Li ons speciaal had uitgekozen omdat ze mij blijkbaar wel een knappe kerel vond en dat werd nu dus volmondig bevestigd.
Het was trouwens lekker druk daar, we wisten dat Mika nog een ouder zusje had, maar die was er niet bij...Die zit in Taiwan in een pleeggezin.
Maar hij heeft dus nog 3 andere zussen waarvan de jongste van 3 jaar ook in een pleegezin zit.
De andere 2 zusjes van 7 en 5 waren er dus wel bij en leken ook heel erg op Mika.
De meisjes herkenden Mika van de foto's die we regelmatig naar Taiwan sturen.
Mika heeft bij zijn biologische moeder op schoot gezeten, en geknuffeld...heerlijk om te zien!
We hebben ook hier veel vragen kunnen stellen en Hsu-Li ook aan ons.
Terugkomend thema was wel dat ze nogal gecharmeerd was van mij; soms werden er dingen gezegd en gelachen en gegiecheld en naar mij gewezen en als ik dan naar een vertaling vroeg aan Grace dan werd mij met een rood hoofd verteld dat ze dat maar beter niet kon vertalen... ;-)
Ik weet ook niet of ik het allemaal wel wil weten...;-)
We hebben uitgebreid foto's gemaakt en een hoop informatie gekregen.
En we werden bedankt omdat we zo goed voor het kereltje zorgen.
Ze vond dat hij netjes en beleefd is opgevoed, maar goed dat ze er thuis niet altijd bij is.
Mika was intussen al druk met zijn 2 "nieuwe" zusjes aan het spelen....
Prachtig om te zien, ze verstonden elkaar voor geen meter maar ze hadden de grootste lol.... ;-)

Na een dikke 2 uur zijn we weer naar Taipei vertrokken voor ons laatste nachtje hier...
Morgenavond om 20.30u worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht...dan zit ons avontuur er weer op...helaas....
Eerst deze prachtige, emotionele dag maar even verwerken.
Deze ervaringen en indrukken zijn niet te betalen.....
Voor de rest...Eurocard/Mastercard...;-)

Morgen nog lekker naar de Taipei Zoo, op bezoek bij de pandaberen en de koalaberen!

Wordt vervolgd, slaap lekker straks!





  • 29 Oktober 2014 - 16:54

    Siska:

    Wat een mooie bijzondere dag!
    Wat fijn dat jullie de biologische moeder van Mika en Siri hebben ontmoet!
    Wat zou dat bijzonder zijn geweest voor jullie en voor de kids..

    Jullie hebben een hele bijzondere reis gemaakt die jullie nooit weer zullen vergeten..

    Ik ben er even stil van....

    Maar morgen vliegen jullie terug en wij maken dan snel een afspraak om helemaal bij te kletsen ...!
    Alvast een hele goede reis terug!

  • 29 Oktober 2014 - 16:58

    Esther Maassen:

    Wow, kippevel en met tranen in mijn ogen gelezen. Maar wat fijn dat alletwee de moeders jullie wilde ontmoeten. En wat je zegt, onbetaalbaar.
    Geniet nog van jullie laatste dag en een goede terugreis.

  • 29 Oktober 2014 - 18:44

    Nettie :

    best spannend zo,n ontmoeting,maar wel heel emotioneel denk ik
    jullie reis zit er weer zo goed als op,jammer voor jullie.maar voor ons ook .
    we hebben ontzettend genoten van je verslagen
    goede reis terug naar huis

  • 29 Oktober 2014 - 19:23

    Henny:

    Kippenvel ....
    Wat prachtig dat jullie kids dit mogen mee maken , heel bijzonder !
    Vanavond begint hier in ned een nieuw progamma over adoptie kinderen , hoe dit alles in zijn werk gaat enzo , ik ga zeker kijken !

    Ennuh .....je bent een van Poecke dus ja een mooi mens hahahahaaaaa
    Goede vlucht terug en veilige thuiskomst !
    Dikke knuf uit Delft x

  • 29 Oktober 2014 - 21:27

    Bianca:

    Wat een bijzondere dag voor jullie, heb even een paar keer een brok weg geslikt maar wat een mooie reis en super bedankt dat we door jullie mooie bijzondere emotionele verhalen mee hebben mogen genieten van jullie avontuurlijke reis.
    wel thuis groetjes tot snel

  • 29 Oktober 2014 - 21:37

    Shamila:

    Ik heb genoten van alle reis verhalen, maar vandaag was toch echt de kers op de taart. Wauw, wat prachtig en fijn dat jullie dit zo gezamenlijk hebben mogen beleven. Alvast een veilige terugreis gewenst!

    Groetjes,
    Shamila

  • 29 Oktober 2014 - 23:09

    Bianca:

    wow!!! indrukwekkend en mooi verhaal!!! geweldig mooie momenten en herinneringen die ze altijd bij blijven!!!!! kippevel....x

  • 30 Oktober 2014 - 10:34

    Teuni:

    O ik heb kippenvel en tranen in m'n ogen
    Wat mooi dat Mika en Siri hun biologische moeder hebben ontmoet
    Dat moet voor hun ook heel bijzonder zijnen ook nog broertjes en zusjes
    Ook voor jullie en oma Toos moet dit heel bijzonder zijn geweest
    Gr. Teuni Wim

  • 30 Oktober 2014 - 19:02

    Wachou Baskker-Kao:

    Wat een bijzondere en waardevolle dag voor jullie vieren.......

  • 30 Oktober 2014 - 19:30

    Opa En Oma:

    Lieverds, gisteren had ik nog een internet hier in het chalet. Vandaag 2 uur in de winkel van Tango gezeten en ...ja hoor ik heb nu internet. Dus nu kan ik ook lezen over deze bijzondere dag. Ik heb er ontzettend veel aan gedacht en baalde natuurlijk dat ik het niet meteen kon lezen. Poeh, dat lezen is met de nodige tranen gebeurd....emoties volop. Maar onvergetelijk voor alle partijen!!
    opa en oma XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 23775

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 31 Oktober 2014

Travelling Taiwan

Landen bezocht: