Vis, fietsen en nog meer vis... Wayli - Reisverslag uit Chilung, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu Vis, fietsen en nog meer vis... Wayli - Reisverslag uit Chilung, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu

Vis, fietsen en nog meer vis... Wayli

Door: Marco

27 Oktober 2014 | Taiwan, Chilung

De vaart van de rondreis is er nu een beetje uit dus we maken ook niet zoveel meer mee.
Het hotel viel een klein beetje tegen gisteren, in de directe omgeving rond het hotel lijkt het wel een spookstad.
's Avonds is er wel wat leven maar overdag is het uitgestorven.

Toen iedereen gedoucht was zijn we maar even gaan ontbijten, we zitten op de 16e verdieping, de eetzaal is op de 18e verdieping.
De verwachtingen waren, gezien de staat van het hotel en de omgeving, niet erg hoog gespannen. Des te groter was de verrassing toen we de eetzaal binnen kwamen....wat een prachtige zaal, en een heel erg uitgebreid ontbijt.

Na het ontbijt zijn we de benen even gaan strekken op het strand, tenminste dat waren we van plan ware het niet dat er een chinese Baywatch lifeguard op z'n fluitje stond te blazen....of we fff van het strand af willen gaan. We hadden die rode vlag wel zien hangen, maar weten wij veel......beach closed.
Heel lekker als je net een paar daagjes aan het strand zit.

Dan maar even een wandelingetje maken. We zien in de verte wat beweging en wat bootjes, da's vast een dorpje.
We lopen langs de kust naar het dorpje. Siri heeft dringend nieuwe slippers nodig dus dan kunnen we daar mooi even kijken.
Daar aangekomen blijkt het, hoe kan het ook anders, een vissersdorpje te zijn met een hoop winkeltjes en restaurantjes.
De restaurantjes zijn visrestaurantjes en de winkeltjes zijn....viswinkeltjes. Er is nou echt letterlijk geen één andersoortig winkeltje te vinden...beetje Volendam in Taiwan, maar dan zonder Nick en Simon.
Wel mooi om te zien...de zaakjes hebben grote bakken buiten staan waar de vaak nog levende vis, garnalen, en krab in zit.
Het is nu een uurtje of twaalf, en de restaurantjes puilen uit. Overal zitten de taiwanezen lekker hun lunch naar binnen te werken, over het algemeen samen met vrienden, familie of collega's.... Eten is in de aziatische cultuur heel erg belangrijk. Het is een sociaal gebeuren, en gaat de hele dag door... Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat kun je in de restaurantjes terecht. En die zijn er genoeg, in de grotere dorpen en steden zit er om de tien meter een restaurantje.

Aan de andere kant van de straat staat op een parkeer terrein een grote tent, of eigenlijk meerdere aan elkaar geschakelde tenten.
Het is er een drukte van belang en wij zijn nieuwsgierige kaaskoppen dus toch maar even kijken.
Het blijkt een soort visafslag te zijn, waar dus nog nog meer vis verkocht word en nog meer mensen aan grote lange tafels vis zitten te eten.
Het deed me een beetje denken aan de oktoberfesten waar aan lange tafels bier wordt gedronken door grote duitsers, maar nu werd er vis gegeten door kleine taiwaneesjes.
Ik stond me te vergapen bij een kraampje aan mooie lange zilverkleurige vissen toen de eigenaar me in vloeiend chinees een exemplaar probeerde te verkopen. Leuk als souveniertje voor thuis.... ;-)
Ik heb 'm netjes zijn verhaaltje laten doen en 'm toen met een keurig "Wo bù yào, xiè xiè.." duidelijk gemaakt dat ik die taiwanese paling toch echt niet hoefde te hebben.
En hij snapte me nog ook...

Toen toch maar weer terug gewandeld richting hotel, zonder slippers voor Siri.
Toen we daar aan kwamen hadden we best trek gekregen, we zouden vanavond al seafood gaan eten dus we hadden bewust daar in 't durp geen vis gegeten.
In het hotel werden gratis fietsen uitgeleend aan de hotelgasten, dus toen schoonmoeders en Siri naar de kamer gingen zijn wij met z'n drieën op 't fietske even op zoek gegaan naar een winkeltje.
Het verkeer hier is redelijk druk en gevaarlijk dus ik zag het niet zo zitten om Mika zelf op een fietsje de straat op te sturen...als ik zie hoe hij af en toe bij ons in de straat midden op de weg fietst...
Dus Mika bij mij achterop, en wij met gevaar voor eigen leven het Taiwanese verkeer in...
Tegen verwachting in ging het wel goed, we kwamen een paar winkeltjes tegen waar slippers buiten hingen.
Dat was ook het enige, verder verkochten ze alleen vishaakjes, vishengels, vislijn, viskoffers, visnetten, visaas, viscoca cola en vissigaretten....
We hebben een paar mooie slippers uitgezocht en zijn toen verder gefietst naar de 7 Eleven...
Even een lekkere lunch gescoord, met sushi en nog wat andere lekkere dingetjes en toen snel weer terug richting hotel...
De rest van de dag hebben we lekker geluierd en om half 7 's avonds werden we verwacht in het seafoodrestaurant tegenover het hotel.

Het was niet druk, er zaten 2 tafels met chinezen en dat was het.
Overigens draaiden wel alle koppies onze kant op toen we binnen kwamen...we zijn de afgelopen weken echt ook zelf een toeristische attractie geweest.
Het was wel een leuk restaurant maar ook weer een beetje vergane glorie...er stond een achtergrondmuziekje aan wat eigenlijk geen achtergrondmuziekje was, gezien het volume.
Heel apart ook, als m'n ogen dicht deed had ik het gevoel dat ik in de wachtrij stond voor een attractie in de Efteling.
We bestelden een aantal gerechten van de kaart die allemaal op de "Lazy Susan" werden gezet.
De "Lazy Susan" ,zoals de taiwanezen het noemen, is een grote draaischijf in het midden van een grote tafel.
Soms zie je ze in Nederland ook, maar niet vaak. Alle gerechten worden op de grote draaischijf gezet en als je dan iets wilt hebben draai je aan de schijf tot het gewenste gerecht voorbij komt... Heul hendig!

Het smaakte allemaal goed, alleen waren sommige gerechtjes iets te pittig voor sommigen van ons...
Met een voldaan gevoel zijn we daarna weer naar het hotel teruggekeerd en nu ga ik aan het bier, het druivenbier om precies te zijn.
We gaan er wel op tijd in, morgen om 10 uur worden we opgehaald om weer naar Taipei terug te gaan voor de laatste paar dagen.
We willen morgenmiddag naar de "Taipei 101" , met zijn 508 meter de op 2 na hoogste toren ter wereld.
Ik ben er 5 jaar geleden ook al op geweest, maar ik wil het de rest ook graag laten zien....
Hopelijk is het helder weer, dan hebben we prachtig uitzicht....

Maar dat lezen jullie morgen!

Bij jullie is het nu as we speak 14.30u, hier is het 21.30u.
Ik ga zo lekker slapen.

Voor straks smakelijk eten, fijne avond, en slaap lekker!

Wordt vervolgd.....

• 27 Oktober 2014 - 20:24

Henny:

Jammer dat jullie niet even op het strand konden