Su-ao, slippers en Shangri-lalala: Hualien - Yilan - Reisverslag uit Yílán, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu Su-ao, slippers en Shangri-lalala: Hualien - Yilan - Reisverslag uit Yílán, Taiwan van familievanpoecke - WaarBenJij.nu

Su-ao, slippers en Shangri-lalala: Hualien - Yilan

Door: Marco

25 Oktober 2014 | Taiwan, Yílán

De laatste dagen van de rondreis zijn nu aangebroken, vandaag is de op één na laatste dag.
Morgen zijn we we weer terug in het hotel waar we onze vakantie begonnen zijn, The Howard Suites in Taipei.
Maar nu eerst de volgende etappe, van Hualien naar Yilan.

Ik heb intussen gemerkt dat de ontbijtjes in de hotels niet echt afgestemd zijn op de westersche toerist, dus ik gedraag me vanaf nu dan maar als een blanke chinees. Eerst eet ik een boterhammetje met jam en daarna ga ik over op het chinese voer.
Ik ga lekker voor de noedels en dat mag je op veel plaatsen hier zelf klaar maken. Er staat dan een grote ketel met hete bouillion met een aantal
mandjes er in. In die mandjes kun je dan zelf noedels doen, wat kool, taugé en eventueel lenteuitjes. Dat mandje hang je vervolgens een klein minuutje in de hete bouillion, laat het daarna uitlekken, en gooit er dan wat minced pork (kleine stukjes varkensvlees in een soort jus) overheen en voila!
Wel met chopsticks naar binnen werken natuurlijk! ;-)

Goed, onderweg naar Yilan stoppen we nog een paar keer bij de fantastische uitzichten over de Pacific. Intussen maakt de zon heel langzaam plaats voor wat wolken die in de loop van de dag nog dikker en grijzer worden.
Uiteindelijk vallen er wat druppeltjes en de eerste regenbui van deze rondreis is een feit. We stoppen nog bij een mooi uitzicht over de haven van Su-ao, die er helaas een beetje triest uit ziet bij dit weer.
In Su-ao is ook onze volgende stop, een Taiwanese klompenmakerij.... Nou ja, het zijn niet echt klompen...Het zijn meer een soort houten slippers, hier worden ze in het engels clogs genoemd naar het geluid dat ze maken als je er mee loopt.
Een beetje zoals wij de slippers flipflops noemen....
We worden opgewacht door een pittige tante die ons wel eens even één en ander zal gaan vertellen over de houten slippers.
Eerst worden we naar de 3e verdieping gejaagd om een filmpje te bekijken van nog geen 10 minuten. Daarna worden we gesommeerd om ons één verdieping lager te begeven voor uitleg van het eigenlijke maakproces. Er komt nog net geen zweep aan te pas.
Er wordt verteld welk hout er wordt gebruikt, hoe de vormen worden bepaald, hoe de bovenkant van de slipper wordt gemaakt, hoe die er uit komt te zien.
En natuurlijk mogen er ook slippers aangeschaft worden. Aan het eind van de rit mogen we ook nog zelf een slippertje maken.
Oh wacht, zo bedoel ik het niet...ik bedoel dat we zelf een miniatuur exemplaar van de taiwanese slipper mogen fabriceren.
We mogen de lederen bovenkantjes van figuren voorzien, inkleuren en door de vakman op een houten slippertje laten timmeren.
Daarna kunnen we eventueel met een brandpen onze naam of iets anders op de onderkant branden.
Jammer genoeg worden we opgejaagd door de Taiwanese slavendrijfster en een verse bus chinese toeristen die staan te trappelen om ook allemaal slippertjes te maken.
Maar de resultaten zijn uiteindelijk toch nog goed!

Dan gaan we naar ons ons hotel voor vandaag, hotel nummer 9 op de route, de Shangri-La Leisure Farm.
Toen ik de naam hoorde had ik zo mijn bedenkingen, vooral door dat Farm op het eind, maar het was een prachtig mooi hotelletje.
Eigenlijk was het meer een soort vakantieparkje boven op een berg, ver van de bewoonde wereld.
's Avonds kregen we daar een verschrikkelijk lekker diner voor geschoteld met grote garnalen, vis, heerlijke soep, inktvis in pruimensaus, gerookte eend en nog veel meer...
Dat wordt flink weer flink RPM-en om de kilo's eraf te krijgen als ik thuis ben.
Daarna was er nog een en ander georganiseerd, o.a. een tolwedstrijd....met ouderwetse tollen met touwtjes werd een wedstrijd georganiseerd wiens tol het langste bleef draaien.
Omdat ik eerder deze reis al heb gezongen, gedanst en getrouwd ben heb ik deze keer maar overgeslagen.
Mika wou wel graag meedoen maar die had nog nooit getold op deze manier. Hij heeft een paar keer geoefend en heeft zich toen ingeschreven om uiteindelijk 6e te worden van de 20 deelnemers, de rest was ook allemaal volwassen dus dat had ie goed gedaan!
Terug op de kamer hebben we nog een Taiwanese ananas pi jiû ,oftewel bier, achterover getikt, een soort Radler maar dan lekkerder en met wat meer alcohol....

Uiteindelijk zijn we heerlijk in slaap gevallen, om op te laden voor de laatste dag van de rondreis...

Laterrrrrrrssss!

• 25 Oktober 2014 - 18:32

Opa En Oma:

Je zou honger krijgen als ik jou hoor vertellen over wat jullie allemaal hebben gegeten!! Dus vanaf morgen wordt het tempo allemaal wat rustiger. Maar jullie hebben veel gezien, jullie kennen Taiwan nu ...enfin dan toch voor een groot deel. Ik moest Marco de groeten doen van Ruud en Annemarie, die zijn vandaag hier even lekker komen bijkletsen. Was weer gezellig.
    Genieten jullie maar lekker verder, wij pikken ons graantje ook mee.

• 25 Oktober 2014 - 18:41

Nettie Van Loon:

nou Marco wat kun jij het allemaal leuk vertellen,wij genieten er van .je brengt het echt gezellig